top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverMadeleine Lodeweges

#8 2021 De Box / Boekenblog voor schoolleiders


De Box

Waarom we ons succes en geluk onbewust zelf saboteren/ Leadership and Self-Deception

The Arbinger Institute, (2021). Amsterdam: Business Contact


In Handboek voor een Professionele schoolcultuur p.171 (zie ook blog #3) werd en passant De Box/ Leadership and Self-Deception genoemd als een van de beste managementboeken waarbij het gaat om de innerlijke houding hoe je een ander tegemoet treedt. Hierdoor getriggerd heb ik dit boek besteld en ademloos uitgelezen.


De box is een bijzonder boek. Het is geschreven in verhaalvorm waardoor het boeiend is en zet ongelooflijk aan het denken. Het is herkenbaar en toepasbaar voor zowel professionele als prive-situaties.


Wist je dat je een probleem hebt?


Nee, natuurlijk heb jij geen probleem. Andere mensen doen dingen niet goed, begrijpen je niet, nemen niet de verantwoordelijkheid die je dacht dat ze zouden nemen. Natuurlijk ben je dan teleurgesteld of boos en vraag je je af waarom de ander niet doet wat toegezegd is.


Oeps je zit in De Box. Je reageert vanuit zelfrechtvaardiging, vanuit een eigen idee...

De Box is een metafoor waardoor je zaken die niet lekker lopen bij de ander legt. Je rechtvaardigt jezelf met allerlei gedachten, ideeen waarom je teleurgesteld en boos kan zijn op de ander. De ander voelt zich daardoor niet gezien en gehoord en verschanst zich in zijn of haar Box. Nu zijn wij beiden boos en rechtvaardigen we onze boosheid door te wijzen naar de situatie en de ander. Dit ligt niet meer in onze macht. Sterker nog het is volkomen terecht dat ik boos en teleurgesteld ben. Vanuit deze zienswijze ga ik vervolgens mijn collegaś of mijn partner zien. De ander is lui, ziet niet wat ik doe, is ongevoelig,..

De Box maakt dat ik vast kom te zitten.

Eenieder met wie ik samenwerk komt zo ook makkelijker in een Box te zitten waardoor de boel stagneert en we elkaar niet meer echt kunnen bereiken. We nemen onze Box overal mee naar toe en rechtvaardigen onze mindset en gedrag.

Je kunt alleen succes hebben als leider als je vrij bent van zelfverraad; als je buiten de Box opereert. Alleen dan kan je samen resultaten behalen.

  • Door buiten de Box leiding te geven kan je echt in verbinding staan. Wanneer je in de Box zit redeneer je vanuit jezelf en ben je gericht op zelfrechtvaardiging.

  • Een uit-debox-organisatie kent geen verwijtcultuur maar is gericht op anderen en resultaten. Ieder neemt verantwoordelijkheid, ziet de ander als mens en niet als object.

  • Je invloed en succes hangen af van de vraag of je uit de Box bent; je komt uit de Box als je ophoudt weerstand te voelen ten opzichte van anderen (p.161)

  • Richt je niet op wat anderenverkeerd doen. Richt je op wat je zelf kan doen om te helpen.

  • Kijk niet naar de Box van een ander. Kijk wel naar die van jezelf. Blijf proberen om uit-de Box te reageren.

De Box is een fijn boek wat je met je team kan lezen, met een coach of coachee en/of tijdens een intervisie kan bespreken. Het gedachtegoed van De Box kan je op velerlei manieren gebruiken.

 

Voor de (school)leider die echt in verbinding wil staan. De schoolleider die zich realiseert dat veel sturing ontstaat vanuit (voor)oordelen over mensen in plaats van de samenwerking met mensen. De schoolleider die zichzelf een breder bewustzijn gunt met meer succes en geluk zowel prive als professioneel.


 


88 weergaven
bottom of page