top of page
Zoeken
  • Madeleine Lodeweges

#9 2021 Superkrachten / Boekenblog voor schoolleiders


Superkrachten

Creeer eigenaarschap en laat je organisatie werken

Martine Veeger, (2021). Culemborg: Van Duuren Management.


Martine Veeger over Superkrachten


Martine Veeger is consultant en coach en heeft in het boek Superkrachten haar missie om leidinggevenden zelf de tools te geven om eigenaarschap bij hun medewerkers te creeeren uiteengezet. Het boek straalt het enthousiasme en betrokkenheid uit die Martine eigen is.


Ben jij ook een leidinggevende die heel hard werkt? Zou zonder jou de organisatie vastlopen en is jouw superkracht nodig om de beweging te creeeren? Hoe zou het werken als je de organsiatie voor je gaat laten werken? Kan jij je superkracht anders inzetten? Leer wat het jou en je organsatie gaat brengen in het boek Superkrachten.

De crux zit in het gedrag van de (school)leider zelf. Je zal stap voor stap een aantal eigen patronen doorbreken voordat de medewerker ervaart dat er ruimte is om de eigen kar te trekken. Dat er ruimte is om van en met elkaar te leren en dat bij heldere doelen de aanpak van de kartrekkers meetelt. De kartrekkers maken en zijn zelf verantwoordelijk voor de operationele doelen. Ook boeiend: niet iedereen hoeft mee te doen. Geef niet al je aandacht aan degenen met weerstand want met zo'n 16% van je team heb je al voldoende kartrekkers om in de gewenste beweging te komen.

Superkrachten brengt je praktische tips en tricks om zowel inhoudelijk als organisatorisch je aanpak om te gooien.


Een verrijking vol inspiratie en voorbeelden waardoor

  • Je ruimte creeert bij je eigen werk en bij je medewerkers

  • Je eigenaarschap op de operationele doelen legt waar het hoort (namelijk bij hen die het uitvoeren; geef ruimte)

  • Je vergadercyclus andersom organiseert (in plaats van sturend top down neem je de werkzame adviezen van de eigenaren mee en ontstaat er een overlegstructuur die twee kanten doorwerkt)

  • Je korter en effectiever kan overleggen

  • Je energie over houdt omdat je niet loopt te trekken en te sleuren

  • Je niet alles zelf gaat doen waardoor je anderen de ruimte en verantwoordelijkheid juist ontneemt

  • Je organiseert meer gezamenlijkheid

  • Je vicieuze cirkels doorbreekt

  • Je duidelijke keuzes maakt en niet jezelf en anderen uitput met onhaalbare doelen

  • Je anders leert kijken naar je medewerkers en daardoor hun kracht en talent kan aanboren

  • Je krijgt heerlijk veel voorbeelden met aantrekkelijke tekeningen van Martine zelf.

Alle hoofdstukken sluiten af met een opdracht aan de lezer en een samenvatting. En om meteen praktisch te beginnen deelt en inspireert Martine meteen een aantal gouwe formats die je zo kan gebruiken of vertalen naar je eigen organisatie.


Laat je superheldencape van de alwetende en regelende leider maar thuis.


Durf jij de verandering aan?

De rol van de (school)leider verandert hierbij van een superheld die alles trekt, organiseert en moet laten bewegen. De leidinggevende wordt degene die het overzicht heeft om te verbinden, die de ander waardeert, ruimte geeft, helpt te kiezen binnen de gestelde visie, ondersteunt en faciliteert maar ook de leidinggevende die andere geluiden durft toe te staan, de controle loslaat en verantwoordelijkheid en eigenaarschap durft te leggen waar het hoort.


In september hebben we met de Amsterdamse Boekenclub voor Schoolleiders Superkrachten besproken. Onze eigen superkracht hebben we benoemd; enthousiasme, positiviteit, verbinden, creativiteit... een kracht die ook onze valkuil kan zijn waardoor we voor onszelf en de organisatie de werkdruk opvoeren, uitstralen dat alles in een keer goed moet zijn, we anderen de weg willen wijzen, niet altijd ruimte geven of andere stemmen horen... (!)

Dit prettig boek leesbare met herkenbare voorbeelden, zonder dat het onderwijsvoorbeelden waren, raden we zeker onze collega's aan.

 

Voor de (school)leider die de superheldencape af kan en wil leggen en naar ruimte en wegen zoekt om alle talenten in te zetten en te verbinden door zelf ruimte te geven en echt los durft te laten. Ga de uitdaging aan en oefen samen met je team of een critical friend. Gebruik hierbij de laagdrempelige voorbeelden in het boek.



 

60 weergaven
bottom of page